Měření tepové frekvence s aplikací Instant Heart Rate

Klidová tepová frekvence patří mezi základní ukazatele aktuální fyzické kondice. Teorie říká, že náhlý vzestup o více než 10 % nad dlouhodobý průměr může ukazovat na přetrénování nebo počínající onemocnění.

Rozhodl jsem se výše uvedené tvrzení ověřit. Po několik měsíců jsem každé ráno hned po probuzení tepovku měřil a sledoval vliv náročných boxerských tréninků, nemocí, i duševní pohody. A výsledek? Trochu překvapivý – vůbec to totiž nefunguje.

Se streptokokovou angínou, nebo tak zničený z předcházejícího cvičení, že jsem měl problémy vstát z postele, a srdce si v klidu tlouklo někde kolem 48 bpm. Jindy jsem se vzbudil naprosto odpočatý, svěží, s chutí do nového dne. A tepovka? Vylétla někam k 60 bpm. Nadměrná fyzická námaha u mě neměla na trend následujících dnů žádný pozorovatelný vliv. Tak nevím. Jediné pozitivní zjištění je, že podle dostupných tabulek mám vynikající kondici. Což je ale taky diskutabilní.

Měřit tepovou frekvenci dnes zvládají chytré telefony. Stačí lehce přiložit prst na čočku. Měření funguje pravděpodobně na principu změny intenzity (nebo možná spektra) světla způsobené prokrvením cév či okysličením krve. Každopádně je celkem přesné.

K chytrému telefonu pak stačí vhodná aplikace. Jednou z nejlépe hodnocených aplikací na Android je Instant Heart Rate. Aplikace je v základní verzi zdarma a má-li k dispozici internetové připojení, obtěžuje s reklamou. Existuje i placená verze bez reklam.

Základní verze Instant Heart Rate ukládá jen posledních pět měření. Takže dlouhodobý trend je třeba vyhodnocovat jinde. Škoda. Aplikace také slibuje odesílat výsledky na Google Fit. Ale ani tady jsem neuspěl. Buď data neodesílá, nebo se na Google Fit prostě nezobrazují.

Měření s Instant Heart Rate je rychlé, přesné a pohodlné. Jen jsem nepřišel na to, jak výsledky efektivně využít.

DSCF0113

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *